HTML

egyszervolt

"Izgalmas zűrzavar riasztó csűr-csavar, ez a kertekkel teli gyom, kulcshoz az ajtó, lefolyóval telt edényhalom, hüvellyel teli borsó, közelgő távolodó, én vagyok." Donna Williams (részlet)

Belebeszélés

  • gic30: Kiválóan összefoglalja a lényeget. Köszönjük! (2013.09.05. 11:14) Autizmus, média (1.)
  • furilány: Szia Cseho! Írtam neked levelet. Lehet, hogy nem kaptad meg? (2012.04.20. 09:49) re-blog
  • szemlelodo: Nagyon jóóó! Már az ilyenek olvasástól is megjön az ember kedve és tettereje. (2011.05.17. 16:26) Színpadon
  • cseho: de valszeg - Lisbeth Salander alakjanak Pippi az alapja. (2011.03.19. 14:07) Karakterek, könyvek
  • semota: Ilyet én is szoktam, ugyanazt a dalt szoktam összevissza loopoltatni. (2011.03.13. 12:21) mindennapi
  • semota: A bolondokhajójás sztori nagyon LOL, a mentális retinámon megjelent az egész sztori :D Annyira tip... (2011.03.13. 10:33) Autizmus Világnap
  • SpiRitta (törölt): köszönöm ahogy írsz. de tényleg. nehezen jutok el oda, hogy sokat vissza tudjak olvasni, és ezt cs... (2011.02.25. 20:31) A témáról és annak blogolásáról

a spektrum mese

2008.07.04. 23:40 cseho

Az integrálásról azaz a fejetlenségről egy kicsit

Címkék: vélemény társadalom autizmus iskola

Kézhez kaptam a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság véleményét Olivér iskolakezdésével kapcsolatban.
Nincs túl sok minden benne, csak annyi, hogy Olivér autizmus miatt sajátos nevelési igényű gyerek, integráltan nevelhető, az osztálylétszámban 3 főnek számít. Ezenkívül megadja az irányelveket a következő dolgokban:
1. heti hány órát kell külön biztosítania az iskolának habilitációra és rehabilitációra
2. mely rendeletet kell figyelembe venni a speciális nevelési igényű gyerekek oktatásánál,
valamint fejlesztési javaslatot tesz Olivérrel kapcsolatban, ami ennyi: autizmus specifikus fejlesztés. Kész. Vége. Nem értem. Szerintem az autizmus specifikus fejlesztés nem azt jelenti, hogy van egy séma, amit lenyomunk minden gyereknek, aztán attól majd jól autizmus specifikusan fejlesztődik. Az autizmus egy spektrum, (meg szerintem a normálisság is) és így mindenkinek meg van a maga saját, személyes helye a spektrumon éppen ezért, ennek a javaslatnak nemcsak annyit kéne mondania, hogy autizmus specifikus fejlesztés slussz-passz, hanem egy személyre szóló fejlesztési javaslatot kéne tennie.

Na és most rátérek az irányelvekre.
A különóra számokat tavaly megpróbáltuk már kedvenc kollegámmal (aki jól tud matekul és jogászul is) kiszámolni, a Közoktatási Törvény 52 § (6) megfogalmazása alapján. Hát mit ne mondjak semmiképp sem diszkalkuliásoknak való feladat. Nekünk a leírás alapján egy nagyjábóli heti óraszámot sikerült kikalkulálnunk, de már nem emlékszem mi volt az. Végülis mindegy. A Deák diákról tudom, hogy annyi fejlesztést nyújt minden gyereknek, amennyire van kapacitása, ennél többet nem tud tenni. Autizmus specifikus fejlesztőt meg nem tud leakasztani sehonnan sem, mert nincs. Illetve van, de nagyon kevés. Annyira kevés, hogy arra sem elég, hogy a diagnosztizált eseteket ellássa, miközben az Autizmus Kutatócsoport szerint a magyarországi esetek 8-10%-át diagnosztizálták csak.
Innentől kezdve gondolom mondanom sem kell, hogy az Oktatási Minisztérium által kiadott 2/2005. (III.1) rendelet - amely arra hívatott, hogy útmutatást adjon az oktatási intézményeknek a speciális nevelési igényű gyerekek oktatásával kapcsolatban - is tartogat érdekes gondolatokat. Az autista gyerekekre vonatkozó irányelvek mindenképp, a többit nem tudom.
Az egész kezdődik mindjárt a főcímnél, ami ez: Az autizmus-spektrumzavarokban szenvedő (sic!) (autisztikus) tanulók iskolai fejlesztésének elvei. Szenvedő. Miért nem autizmussal élő, miért szenvedő? Miért kell mindjárt azt sugallni, hogy ez egy szenvedő állapot, ami mindenkinek, magának az egyénnek és a környezetének is szenvedést okoz? Azért nem használják az autizmussal élő kifejezést, mert annak pozítivabb a kisugárzása? Mert az azt mondaná, hogy evvel lehet együtt élni?
Ezután következik egy kis leírás, ami a szokásos, amit a pedagógiai szempontú jellemzés követ. 4 alaptípust különböztetnek meg: az izolált típus; a passzív típus; az aktív, bizarr típus és a merev formális típus, hozzátéve azt is, hogy egy gyerek a fejlődése során többször is típust válthat. Ez idáig rendben, habár azért azt hozzátenném, hogy ez a 4 alaptípus a normális fejlődésű gyerekekre is jellemző.
Az autisztikus tanulók kiemelkedő jelentőségű tulajdonságai közé sorolja viszont:
a). A másik személy szándékának, érzéseinek, gondolatainak, szempontjainak (pl. az információátadás szándékának) meg nem értése, az önmagára vonatkoztatása hiánya. Legsúlyosabb esetben képtelenség arra, hogy az embereket, mint a valóság egyéb elemeinél fontosabbakat, a tárgyaktól megkülönböztesse. (sic!) (Jó, o.k. belátom néha a cserepes virághoz szoktam beszélni a gyerek helyett. Nehéz őket megkülönböztetni).
b). a szociális megerősítés jutalomértékének, illetve a belső motiváltságnak - gyakran teljes - hiánya. Többnyire nagyon kevés vagy szokatlan dolog okoz számukra örömöt.
Mi az a szociális megerősítés jutalomérték? És mit jelent a nagyon kevés dolog, ami számukra örömöt okoz? (Részemről, bárcsak lenne időm mindarra a kevés dologra ami örömet okoz, mert belső motiváltságom az van.) És mi az a szokatlan? (Mert ugye kinek mi a szokatlan...)
A következő, ami szemet szúrt ebben a kis irományban az a NAT (Nemzeti Alaptanterv) kiemelt fejlesztési feladatai. A testi lelki egészség fejlesztése pl. a következőképpen szól:
"A helyes étkezési, alvási, önápolási szokások, a rendszeres mozgás iránti igény kialakítása elsődleges fontosságú. A helyes szokás rend kialakításakor alapozhatunk a tanulók merev, szabálytartó viselkedésére. A megfelelő szexuális viselkedés kialakításában a családok számára hatékony segítséget kell nyújtania az iskolának. A viselkedésproblémák megelőzése és hatékony kezelése kiküszöbölheti a gyógyszeres kezelést, ami fontos az egészség megőrzése szempontjából." 
A fejlesztési feladatok után a kis iromány kifejti a NAT kerettantervek alkalmazását a helyi tanterv készítésénél, nagyjából tantárgyakként. Van szó irodalomról, élő idegen nyelvről, matematikáról, ember és társadalomról, ember a természetben, művészetekről és informatikáról, életvitel és gyakorlati ismeretek, valamint a testnevelésről és sportról. Nem akarok mindegyikről írni, de mondjuk azért az, hogy az ember természetben rész úgy szól ahogy szól, azért eléggé elgondolkodtató: "Az autisztikus tanulók jellegzetesen sajátos speciális ismeretszerzési nehézségei miatt a tanítás során nem számíthatunk a gyermekek előzetes megfigyeléseire, élményeire, ezért a közvetlen tapasztalásra nagy hangsúlyt kell fektetni" Szegény Einstein papa, most aztán foroghat a sírjában rendesen...

És most jöjjön záróakkordként a legnagyobb kedvencem, az autisztikus gyermekek integrációja:
"A tudatosan tervezett és nem kényszermegoldásként alkalmazott integráció csak akkor indokolt, ha egyértelműen az autisztikus tanuló javát szolgálja. ... Az integráció szükségességének megítéléséhez az alábbi tényezők alapos mérlegelése szükséges, úgy, hogy a feltételek együttesen és perspektívikusan legyenek adottak.
A tanuló részéről átlagos vagy átlag feletti intelligencia, enyhe fokú autisztikus fogyatékosság, jól kompenzált viselkedésproblémák.
A család tagok részéről egyértelmű szándék a szakemberekkel való szoros együttműködésre és a gyermek intenzív támogatására."
Nos, ha itt mondjuk azt várják, hogy Ács Katalinnal kell szorosan együttműködnöm, akkor... nem mondom ki mit gondolok erről... de egy ilyen "szakember" biztos nem fogja megmondani, hogy mi kell az én gyerekemnek. A másik meg, hogyan is van ez az átlag feletti intelligencia dolog?

******************************

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://autizmus.blog.hu/api/trackback/id/tr89499839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rodiel 2008.07.06. 09:27:18

Hát erre csak azt tudom mondani, hogy "húbazmeg". Najó, meg talán azt, hogy rájöttem, mi a gixer az autik "félreértelmezése" terén. Mármint sztm azvan, hogy amiért egy kicsit a felszn alá kéne nézni, az kb. nincs, a szakemberek szerint. Ezt mondjuk a szakember definíciója kizárná, dehát...

semota · http://livewithit.blog.hu 2008.07.07. 06:43:44

szerintem meg az a baj, hogy elhivatott és értelmes szakemberek helyett korlátolt, droidalakú faszok dolgoznak a legtöbb ilyen helyen. elég sok dolgot végigperszeveráltam autiügyben már, és azt látom, hogy többnyire mindenféle leegyszerűsítő magyarázatokat próbálnak ráhúzni az autikra, akik pedig maguk is nagyon sokfélék.

Kata 2008.07.07. 14:39:04

Szia!

Fú ez nagyon nagy gáz! de a mi felelősségünk is, hiszen a szag/kemberek is csak most eszmélnek rá, hogy van olyan, hogy autizmus és nem szülő rontja el, és jéééééééééé támogató környezetben talán nem is kell annyira begyógyszerezni, hogy egy középsúlyosra hasonlítson, mert az legalább ismerjük.
Szóval a mi feleősségünk, hogy elmondjuk, mi az ASD, és hogy ahány autista ember annyi féle leképződés. Hogy lehet, hogy van olyan hogy kényszermegoldáskét alkalmazott integráció!!!!!!!!!!! kiráz a hideg ettől az előítélettől! Kényszer pályán lévő pedagógus, vagy nem megfelelő számú szagember segítség az oké (bár szegregálni drágább). De hát nem egy együttes világba akarjuk neveli a gyerekeinket. Az egyik ismerősöm autista gyermek járt egy iskolába, ahol volt egy autista osztály, és szépen fokozatosan illeszkedtek be a gyerekek a többségi gyerekek közé, és volt elvonuló szoba meg minden (de az csak tényleg végszükség) és működött és gyógyszer nem volt, se diéta...először csak a matek aztán egyre több órára jártak be a gyerekek. most megszünt.

Bocs, hogy nem hívtalak, de nekünk is volt tábor meg mi egymás:) Jó volt:)
Keressük egymást,
Puszi Kata

Ui.:autizmus stratégia letölthető az esoember honlapjáról.

UUi: ami ebben az országban van az nem egy nagy viselkedészavar? hazudni nem viselkedészavar? adótcsalni nem viselkedészavar? csakplazmatvre vágyni nem viselkedészavar? Kínai gyerekek által varrt pólót 12000 ft.-ért megvenni nem viselkedészavar?

kismadar 2008.07.08. 22:24:26

A hajam hátraállt.Nem baj,úgyis pocsék.De az is,amiről írsz.Az a baj(ahogy te is leírtad)hogy nincs két egyforma autista,ahogy két egyforma "normális" sem.
Amíg ezt az okosok nem veszik tudomásul,itt nem lesz semmi jó az ép gyerekeknek sem.(a mai napig emlékszem,hogy untam az olvasás órákat elsőben,mert gyorsan megtanultam olvasni és hogy utáltam a fizikát még nyolcadikban is)
Azt a szociális jutalmazós maszlagot meg értem,ha akarom,de olyan szinten cinikus duma,hogy kedvem lenne tőle rugdosni valamit.

Bea 2008.07.11. 12:03:21

Cseho: A részleteken keresztül történő gondolkodásról nemrég megjelent egy könyv. Hilde De Clercq: Mama, ez itt ember, vagy állat? (Kapocs adta ki.)
Lehet, hogy emiatt írták ezt a tárgy és ember közötti tévesztés-dolgot. Ez tényleg butaság, mert nem fedi a valóságot. A könyvet érdemes elolvasni.

Édesanya: Félreértetted, amit a Semota-blogon írtam. Az nem az én véleményem, én idéztem másokét. Én az ellenkezőjét gondolom...
Üdv! Bea

prezzey · http://www.prezzey.net 2008.07.14. 22:59:14

A "szenvedő" szerintem is hipergáz. Nemrég ugyanemiatt húztam fel magam, az egyik látássérült barátnőm mutatott egy ilyet, hogy "látássérülésben szenvedő". Namármost ő pl. amiatt nem szenved sokat, hogy gyakorlatilag teljesen vak, így született, ezt szokta meg... (jobban főz, mint én, ami még hagyján, de jobban is korcsolyázik!) viszont a balfék emberek reakciói miatt sokkal többet szenved. Mivel nagyon jól közlekedik, a BKV-n pl rendszeresen belekötnek az ellenőrök, hogy tuti nem is vak, csak hamisította az igazolványát!

Olyan miért nincs, hogy "társadalom miatt szenvedő" - elég csak a melegfelvonulásra gondolni, ők se szenvednének egy nyugatibb országban, de skinek által megveretve lenni nem az igazi. :[

lepisma_saccharina · http://lulu.com/spotlight/nordlicht 2008.07.15. 09:57:05

Prez: basszus, BKVn attól is igazolványt kérnek, akinek nincs keze. (Lásd holdrablo.blogspot.com/2008/05/htvgi-agyrobbant-33-kontroll.html ) Hétmérföldes hülyék :-S

"társadalom miatt szenvedő" - :D ez jó. Nem erre van kitalálva a "hátrányos helyzetű" kifejezés? Mert azt az Equalös pályázati szarokban "socially handicapped"-nek kellett fordítanom, elég sokat kuncogtam rajta :-)

cseho · http://autizmus.blog.hu 2008.07.15. 20:56:35

kismadár: Ehhez szorosan kapcsolódik a tájékoztató füzetben lévő beírás: a gyerek zavarja a tanórát. Szóval van a tanóra, amiben a gyerek a zavaró tényező.

A BKV-zás az egy külön sztori, amikor meglebegtettem az ingyenes utazási papírt (amiben a gyerekem összes adata le van írva) és rám néz a metro kidobóember, méregeti a gyereket majd megkérdezi: mi baja? Közöd? - mondanám és mondom is néha, néha meg azt mondom, hogy autista, amire mély értelem ül ki az arcára...

prez: amúgy tök igaz, lehet, hogy kéne egy társadalomtól szenvedő BNO kódot csinálni, mert egyébként tényleg csak ennyiről van szó. Meg annyiról, hogy a másság elfogadás ne csak egy üres frázis legyen végre.

Bea: szerintem tárgynak csak akkor néz valakit egy autista ember, ha nem találja meg a másik emberben a bizalmat. Foglalkoztam 10 éve kanner-i autistával és azért azt kell, hogy mondjam, hogy egy idő után nagyon jól kijöttünk egymással, olyannyira, hogy Bibi egy idő után minden éjjel átjött a szobámban és befeküdt mellém az ágyba aludni.

Szerintem mindig az a fontos, hogy megfigyeljük, hogy mi az ami az autista embernek a frusztrációt okozza, mert amit látunk és viselkedészavarnak gondolunk az már egy reakció az akcióra. Tehát kell valaminek lennie, ami kiváltotta azt. Ha beszélő autista gyerekünk van akkor fontos, hogy megkérdezzük, és ha ő maga sem tud válaszolni, akkor meg kell próbálnunk rávezetni. Én, ha látom, hogy Oli begerjed valamitől, akkor mindig megkérdezem, hogy mit érez: szomorú vagy? mérges vagy? ha megtaláljuk az érzést, mert a beazonosítás sem megy egyszerűen (ez velem is így van) akkor megkérdezem, hogy mi váltotta ki, próbálja meg elmondani. És, ha sikerül mindezt körvonalazni, akkor stratégiát ajánlok neki, és nem azt, hogy mit nem szabad, mert az tutti ellenállás, hanem azt, hogy mi lehet a helyes. És azt is mindig kihangsúlyozom, hogy én is szoktam így érezni, meg ezt gondolni, hogy érezze, nincs egyedül evvel az érzéssel és mások is éreznek így.

Egyébként meg a sok pozítiv megerősítés nagyot tud dobni az autikon és az úgymond normálisokon is :)

Bea 2008.07.18. 22:47:29

Kedves Cseho!

Tökéletesen egyetértek, s a korábbiakban sem vitatkoztam, ezért - ha lehetek őszinte - egy pirinyót nem értem a bőséges választ. Egyébként amit leírtál, számomra evidencia, idáig sem volt érthetetlen, ismeretlen, vagy elfogadhatatlan, már csak azért sem, mert több családot ismerek, ahol kanneri típusú auti gyerek van. Én csak azt próbáltam demonstrálni, hogy mások, pl. a jogalkotók esetleg miket érthetnek, magyarázhatnak félre. Üdv! Bea