HTML

egyszervolt

"Izgalmas zűrzavar riasztó csűr-csavar, ez a kertekkel teli gyom, kulcshoz az ajtó, lefolyóval telt edényhalom, hüvellyel teli borsó, közelgő távolodó, én vagyok." Donna Williams (részlet)

Belebeszélés

  • gic30: Kiválóan összefoglalja a lényeget. Köszönjük! (2013.09.05. 11:14) Autizmus, média (1.)
  • furilány: Szia Cseho! Írtam neked levelet. Lehet, hogy nem kaptad meg? (2012.04.20. 09:49) re-blog
  • szemlelodo: Nagyon jóóó! Már az ilyenek olvasástól is megjön az ember kedve és tettereje. (2011.05.17. 16:26) Színpadon
  • cseho: de valszeg - Lisbeth Salander alakjanak Pippi az alapja. (2011.03.19. 14:07) Karakterek, könyvek
  • semota: Ilyet én is szoktam, ugyanazt a dalt szoktam összevissza loopoltatni. (2011.03.13. 12:21) mindennapi
  • semota: A bolondokhajójás sztori nagyon LOL, a mentális retinámon megjelent az egész sztori :D Annyira tip... (2011.03.13. 10:33) Autizmus Világnap
  • SpiRitta (törölt): köszönöm ahogy írsz. de tényleg. nehezen jutok el oda, hogy sokat vissza tudjak olvasni, és ezt cs... (2011.02.25. 20:31) A témáról és annak blogolásáról

a spektrum mese

2011.01.16. 09:43 cseho

Matek

Címkék: autizmus matek iskola fejlesztés integrálás egyszervolt

Matek verseny lesz nemsokára, amire Olit idén még nem neveztük be. Nem azért, mert nem jó matekból, hanem mert a verseny feladatok szöveges feladatok, amiben Oli kevésbé jó még. A kevésbé jót, úgy értem, hogy úgy tűnik az amikor szöveget kell átültetni számokba, Olinak nehezebben megy.

És ez egy érdekes történet a tudásról.

Oli fejszámolásban nagy. Nagyon nagy. Lélegzetelállító. És most már "akármekkora" számokkal csinálja, nincs határ.
Most tanulják az iskolában, hogyan kell nagyobb (százas számkörben) számokat, avval az egymás alá írom módszerrel számolni. Erre a módszerre gondoltam:
  112
+569
  ____
=681

És én képtelen vagyok megtanítani neki, hogy mi az értelme a módszernek, és miért lenne jó, ha a módszert magát megtanulná, csak azért a célért, hogy tudja és értse. Egyszerűen nem érdekli az egész és ülhetek mellette, magyarázhatom neki órákon át akár, ő úgyis csak hümmög néhányat, aztán ránéz a számokra és a módszer használata nélkül, egy pillanat alatt, leírja a végeredményt. És persze nem hibázik soha.

De a szöveges feladatok mások. Ott szöveget kell értelmezni, és az értelmezett szöveget kell számokba átírni. Ez különösen akkor okoz nehézséget, amikor a szöveg bonyolultabb, több benne a csavar.
Úgyhogy most gyakorlunk. Szöveges feladatokat, amelyeknek még meg van az a plusz tulajdonsága is, hogy magán a szövegezésén is néha fent tud Oli akadni és ez megakasztja a munkát olykor órákra.
"Tamás órája csak az órákat és perceket mutatja. Szórakozásból gyakran kiszámolja az óráján látható számjegyek összegét."
A biztosítékot a 'szórakozás' szó használata verte ki, ebben a szöveg környezetben, és azonnal hülye is lett tőle a feladat.

De ismervén Olit majd lenyugszik és folytatjuk. Mert matek versenyre nagyon szeretne menni, ha idén nem is, de jövőre mindenképp.

Pont. Pont. Pont.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://autizmus.blog.hu/api/trackback/id/tr412587088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Olman · http://szofejto.blog.hu/ 2011.01.17. 13:13:32

A levezetéshez hasznos lesz, ha ismer valami módszert, amivel bemutathatja, hogyan (is) lehet kiszámítani azt az eredményt, amire ő fejben jutott. Az már szerencsére mindegy, hogy előbb írja le a végeredményt, aztán utána egészíti ki a levezetéssel - a levezetés ilyen remek elméknél csak "mutatóba" kell. Sajna a többség nem érti, hogy lehet az eredmény helyes pusztán fejszámolással. Igénylik a levezetést, mert azzal beláthatják, hogy valóban kiszámolta az ember.

Olman · http://szofejto.blog.hu/ 2011.01.17. 13:20:58

Ebből a szempontból nagy csalódás volt a matek érettségim: volt egy feladat, aminél többféleképp is eredményre lehetett jutni. A felkészítőkön és a tanárok véleménye szerint is az volt az elv, hogy ilyen esetben plusz pontot kapsz, ha bemutatod az összes levezetést. A koppanás akkor jött, amikor az érettségi értékelőjén kiderült, hogy itt ELVÁRT volt, hogy bemutasd mindegyik levezetési módszert, különben csak részpontszámot kaptál. :( Az a hátránya az ilyen számonkérésnek, hogy a sok fényezéssel elmegy egy rakat idő, bizonyos feladatok megoldása jóval hatékonyabb és gyorsabb fejszámolással.

cseho · http://autizmus.blog.hu 2011.01.18. 15:57:18

@Olman: Igen tudom, én is azért igyekszem neki megtanítani, mert kérik a levezetést, de Oli egyenlőre nem annyira vevő még rá, pedig szeretném az olyan típusú csalódásoktól megkímélni, mint amiről te is írtál az érettségi kapcsán...

lepisma_saccharina · http://lulu.com/spotlight/nordlicht 2011.01.21. 19:41:34

Már bocs, de hogy csináltad, hogy az egyik gyereked matekzseni, a másik meg minden jel szerint fizikailag tökéletes? Mi a titok? Az én anyámnak is jól jött volna :D

cseho · http://autizmus.blog.hu 2011.01.23. 11:25:42

@lepisma_saccharina: a fogamzásgátló hormon amit akkor szedtem, amikor terhes lettem? :)