Matek verseny lesz nemsokára, amire Olit idén még nem neveztük be. Nem azért, mert nem jó matekból, hanem mert a verseny feladatok szöveges feladatok, amiben Oli kevésbé jó még. A kevésbé jót, úgy értem, hogy úgy tűnik az amikor szöveget kell átültetni számokba, Olinak nehezebben megy.
És ez egy érdekes történet a tudásról.
Oli fejszámolásban nagy. Nagyon nagy. Lélegzetelállító. És most már "akármekkora" számokkal csinálja, nincs határ.
Most tanulják az iskolában, hogyan kell nagyobb (százas számkörben) számokat, avval az egymás alá írom módszerrel számolni. Erre a módszerre gondoltam:
112
+569
____
=681
És én képtelen vagyok megtanítani neki, hogy mi az értelme a módszernek, és miért lenne jó, ha a módszert magát megtanulná, csak azért a célért, hogy tudja és értse. Egyszerűen nem érdekli az egész és ülhetek mellette, magyarázhatom neki órákon át akár, ő úgyis csak hümmög néhányat, aztán ránéz a számokra és a módszer használata nélkül, egy pillanat alatt, leírja a végeredményt. És persze nem hibázik soha.
De a szöveges feladatok mások. Ott szöveget kell értelmezni, és az értelmezett szöveget kell számokba átírni. Ez különösen akkor okoz nehézséget, amikor a szöveg bonyolultabb, több benne a csavar.
Úgyhogy most gyakorlunk. Szöveges feladatokat, amelyeknek még meg van az a plusz tulajdonsága is, hogy magán a szövegezésén is néha fent tud Oli akadni és ez megakasztja a munkát olykor órákra.
"Tamás órája csak az órákat és perceket mutatja. Szórakozásból gyakran kiszámolja az óráján látható számjegyek összegét."
A biztosítékot a 'szórakozás' szó használata verte ki, ebben a szöveg környezetben, és azonnal hülye is lett tőle a feladat.
De ismervén Olit majd lenyugszik és folytatjuk. Mert matek versenyre nagyon szeretne menni, ha idén nem is, de jövőre mindenképp.