Forrás: wikipedia
Az Asperger-szindróma (Asperger syndrome, gyakori rövidítése AS) neurobiológiai pervazív fejlődési zavar; az autizmus egy enyhébb formája. A klasszikus autizmustól (Kanner-szindróma) az különbözteti meg, hogy míg az autistáknál „már hároméves kor előtt késés figyelhető meg a szociális interakcióban, a nyelvi képességekben, a szimbolikus és imaginatív játékban” (DSM-IV definíció), addig az Asperger-szindrómánál ez nem jelentkezik; ezenkívül az Asperger-szindrómára – az autizmussal ellentétben – jellemző a normális ütemű nyelvi fejlődés, valamint az átlagos vagy annál magasabb intelligenciaszint. Mindezek miatt felismerése is nehezebb, egyes becslések szerint az esetek 30-50%-át nem diagnosztizálták. Számos Asperger-szindrómás magától is képes felismerni azokat a dolgokat, amiben eltér a többi embertől, megtanulja leküzdeni hátrányait és képes beilleszkedni a társadalomba akár anélkül is, hogy tudná magáról, hogy Asperger-szindrómás.
Diagnózis kritériumok:
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) 299.80-as szakasza alapján a kritériumok, aminek alapján a szindróma diagnosztizálható:
- A szociális interakciók minőségbeli csökkenése, mely a következő legalább két területen manifesztalódik:
- viselkedési minta nem verbális, kifejezett zavarai, mint pl. a szemkontaktus kerülése, valamint a társas interakciókat szabályozó gesztusok zavarai;
- egyfajta képtelenség a fejlődésben hasonló korúakhoz való viszony fejlesztésében;
- hiányzó spontán vágyak pl. másokkal való játék-, szórakozás- vagy aktivitásmegosztásra;
- hiányzó szociális vagy érzelmi kapcsolatfelvételi szándékok;
- viselkedési minta nem verbális, kifejezett zavarai, mint pl. a szemkontaktus kerülése, valamint a társas interakciókat szabályozó gesztusok zavarai;
- Korlátozott, repetitív és sztereotipikus viselkedési minta, melyekre érdeklődési és aktivitási formák esetében legalább az alábbi jellemzők közül valamelyik ráillik:
- koncentrált foglalkozás egy vagy több sztereotipikus és korlátozott érdeklődési viselkedési mintával, melyeknek intenzitása vagy maga az érdeklődési terület eltér a normálistól;
- látszatra makacs követése speciális, nem funkcionális rutinoknak vagy rituáléknak;
- folyamatosan foglalkozik egyes részdarabokkal vagy tárgyakkal.
- koncentrált foglalkozás egy vagy több sztereotipikus és korlátozott érdeklődési viselkedési mintával, melyeknek intenzitása vagy maga az érdeklődési terület eltér a normálistól;
- Semmi jele sincsen késésben az általános beszédképességben (pl. az érintett személy kétéves korban egyes szavakat már használ, majd kb. hároméves korban komunikatív módon képes beszélni);
- Semmi láthato jele sincsen a klinikai kognitív fejlődésnek; a viselkedési minták életkornak megfelelően alakulnak; kíváncsiság a környezetére, a gyermeki szokásokra;
- Semmi specifikusan látható jele sincsen mélyre ható fejlődési rendellenességnek vagy skizofrén jelenségeknek