HTML

egyszervolt

"Izgalmas zűrzavar riasztó csűr-csavar, ez a kertekkel teli gyom, kulcshoz az ajtó, lefolyóval telt edényhalom, hüvellyel teli borsó, közelgő távolodó, én vagyok." Donna Williams (részlet)

Belebeszélés

  • gic30: Kiválóan összefoglalja a lényeget. Köszönjük! (2013.09.05. 11:14) Autizmus, média (1.)
  • furilány: Szia Cseho! Írtam neked levelet. Lehet, hogy nem kaptad meg? (2012.04.20. 09:49) re-blog
  • szemlelodo: Nagyon jóóó! Már az ilyenek olvasástól is megjön az ember kedve és tettereje. (2011.05.17. 16:26) Színpadon
  • cseho: de valszeg - Lisbeth Salander alakjanak Pippi az alapja. (2011.03.19. 14:07) Karakterek, könyvek
  • semota: Ilyet én is szoktam, ugyanazt a dalt szoktam összevissza loopoltatni. (2011.03.13. 12:21) mindennapi
  • semota: A bolondokhajójás sztori nagyon LOL, a mentális retinámon megjelent az egész sztori :D Annyira tip... (2011.03.13. 10:33) Autizmus Világnap
  • SpiRitta (törölt): köszönöm ahogy írsz. de tényleg. nehezen jutok el oda, hogy sokat vissza tudjak olvasni, és ezt cs... (2011.02.25. 20:31) A témáról és annak blogolásáról

a spektrum mese

2007.11.15. 21:33 cseho

Az Asperger szindróma és diagnózis kritériumai

Szóval dignózisilag igy nézek ki. Ez egy viszonylag rövid, ámde lényegtörő leírás, pszichológusok és pszichiáterek szempontjából ez vagyok én:
Forrás: wikipedia
Az Asperger-szindróma (Asperger syndrome, gyakori rövidítése AS) neurobiológiai pervazív fejlődési zavar; az autizmus egy enyhébb formája. A klasszikus autizmustól (Kanner-szindróma) az különbözteti meg, hogy míg az autistáknál „már hároméves kor előtt késés figyelhető meg a szociális interakcióban, a nyelvi képességekben, a szimbolikus és imaginatív játékban” (DSM-IV definíció), addig az Asperger-szindrómánál ez nem jelentkezik; ezenkívül az Asperger-szindrómára – az autizmussal ellentétben – jellemző a normális ütemű nyelvi fejlődés, valamint az átlagos vagy annál magasabb intelligenciaszint. Mindezek miatt felismerése is nehezebb, egyes becslések szerint az esetek 30-50%-át nem diagnosztizálták. Számos Asperger-szindrómás magától is képes felismerni azokat a dolgokat, amiben eltér a többi embertől, megtanulja leküzdeni hátrányait és képes beilleszkedni a társadalomba akár anélkül is, hogy tudná magáról, hogy Asperger-szindrómás.

Diagnózis kritériumok:
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) 299.80-as szakasza alapján a kritériumok, aminek alapján a szindróma diagnosztizálható:
  1. A szociális interakciók minőségbeli csökkenése, mely a következő legalább két területen manifesztalódik:
    1. viselkedési minta nem verbális, kifejezett zavarai, mint pl. a szemkontaktus kerülése, valamint a társas interakciókat szabályozó gesztusok zavarai;
    2. egyfajta képtelenség a fejlődésben hasonló korúakhoz való viszony fejlesztésében;
    3. hiányzó spontán vágyak pl. másokkal való játék-, szórakozás- vagy aktivitásmegosztásra;
    4. hiányzó szociális vagy érzelmi kapcsolatfelvételi szándékok;
  2. Korlátozott, repetitív és sztereotipikus viselkedési minta, melyekre érdeklődési és aktivitási formák esetében legalább az alábbi jellemzők közül valamelyik ráillik:
    1. koncentrált foglalkozás egy vagy több sztereotipikus és korlátozott érdeklődési viselkedési mintával, melyeknek intenzitása vagy maga az érdeklődési terület eltér a normálistól;
    2. látszatra makacs követése speciális, nem funkcionális rutinoknak vagy rituáléknak;
    3. folyamatosan foglalkozik egyes részdarabokkal vagy tárgyakkal.
  3. Semmi jele sincsen késésben az általános beszédképességben (pl. az érintett személy kétéves korban egyes szavakat már használ, majd kb. hároméves korban komunikatív módon képes beszélni);
  4. Semmi láthato jele sincsen a klinikai kognitív fejlődésnek; a viselkedési minták életkornak megfelelően alakulnak; kíváncsiság a környezetére, a gyermeki szokásokra;
  5. Semmi specifikusan látható jele sincsen mélyre ható fejlődési rendellenességnek vagy skizofrén jelenségeknek

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://autizmus.blog.hu/api/trackback/id/tr35230520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dóri Eszter Zita 2008.06.11. 23:40:22

Az én gyermekem is asperger szindrómás. Szakemberek szerint is.
ÁLLANDÓAN DOBÁL ÉS KIS LYUKAKBA DUGDOS .
Hogy lehet erről leszokatni. Ez az aspergerre egyáltalán jellemző?

Édesanya 2008.06.12. 02:19:44

Kisfiam(nem észrevehetően) autista(asperger).
Szeretnék levelezni és kapcsolatot teremteni felnőtt aspergeresekkel, hátha tudnának segíteni nekem, egy pár dologban. Mikor mi jó gyermekemnek, mi a kulcsa...

Előre is köszönöm.

cseho · http://autizmus.blog.hu 2008.06.12. 06:33:58

kedves Dóri, Édesanya,
Nekem is van minimum egy Aspergeres fiam, hivatalosan diagnosztizált....
A megértéshez első körben ajánlanám: Tony Attwood: Különös gyerekek című könyvét, valamint Donna Williams könyveit, de különösen az autizmusról egyes szám első személyben-t. És persze ezenfelül, szívesen segítek, már amennyire tudok, az email címem dysexlex{kukac}gmail{pont}com. Sajnos azt nem tudom ígérni, hogy nagyon gyorsan válaszolok, de igyekszem és próbálok, azt megígérhetem.

cseho · http://autizmus.blog.hu 2008.06.12. 14:29:32

Egyébként miket dobál kislyukakba? Akármit? És mindig ugyanazokba a kislyukakba dobál? Látja ahogy a bedobott dolog végigmegy azon a valamin? Ha igen akkor nézi végig? Általában az ilyen rutinok azért vannak, mert kiszámíthatóságot jelentenek, ha túl sok minden olyan dolog történik, ami kiszámíthatatlan és frusztráló.
Leszoktatásról:ilyen dolgok minden lesznek, ezért csak olyanról jó leszoktatni, ami a környezetnek zavaró, ami nem zavaró arról nem kell leszoktatni, mert úgyis jön helyette egy másik "dili".

Édesanya 2008.06.16. 21:44:23

A dobálás, mint olyan főtéma. Mindegy, hogy látja-e vagy nem. A szomszéd néni kertje tele van a játékaival.

Édesanya 2008.06.18. 14:27:04

Diétáztattam. Tej, liszt, csoki mentes étrend. Sajnáltuk. Befejeztük 2 hónap után. Diéta előtt forgatta a kezét. Az elmúlt. Vajon, visszajön-e, hogy mindent ehet tegnaptól?!

Édesanya 2008.06.24. 06:04:01

Egy másik blogban is elküldtem már, hátha így több lehetőség lesz arra, hogy többen elolvassák ezt a "segélykiáltást".:
Kérem segítségüket!Ismét Önökhöz fordulnék egy fontos ügyben.
Ugyanis, van egy 4 éves aszperger szindrómás autista fiam.( Nem biztos, hogy az.)Nagy
dilemmában vagyok vele kapcsolatban, ezért szeretném kérni a tanácsukat.
Januárban kaptuk meg a Korai Fejlesztő Központból ezt a diagnózist, hogy a fiam a spektrumon
belül van. El is intéztem neki nem kevés utánjánrással, hogy most szeptemberre átvegyék a
Betlehem normál óvodájából(ahol lakunk XVII.ker.)a Ferencvárosi Komplex Óvodába(ahol a
munkahelyem van IX. ker.)
Rengeteg cécó volt az egész, mert ahhoz, hogy felvegyék, állandó lakcímre át kellett jelentkeznem
vele a IX. kerületbe. Gondoltam, hogy nagyon jó lesz neki, mert napi szinten kap majd
fejlesztéseket egy kis létszámú(12 fős) csoportban.
A gondom csak az, hogy Lakatos Katalin(akihez szenzoros terápiára jár, BHRG alapítvány
feje,országosan elimert szekember, az ő módszerei nyomán csinálják máshol is ezt a tréninget,
s rengeteg autista megfordult már a keze alatt) egy hónapja még melegen javasolta a komplex
óvit, mondván, hogyha normál környezetben nem ragad rá semmi,muszáj fejlesztőbe járatni.
Gyakorlatokat kaptunk tőle,amit majd minden nap elvégeztünk a gyermekkel. (E mellett még liszt,
tej, csoki diétára fogtuk Sebit, de azt most nyárra abba is hagytuk, mondván, nem attól javult
Sebestyén.) Másfél hónap múlva mentünk vissza hozzá(ez történt egy pár napja) és más
állásponton volt a fiunkat illetően. Azt mondta, hogy Sebestyén egy nagyon okos gyermek, (amit
elért, más gyermekkel jó, ha 4 hónap alatt eléri)normálisan reagál rá, válaszol, együttműködik,
sőt kommunikál is... ,s most úgy látja,hogy nem szabad komplex óviba vinni, mert a normál
környezetben rengeteget fejlődött és egy problémás gyerekek által élt környezetben átvenné a
gyerekek rossz szokásait. Hogy ott nem haladnak olyan ütemben azokkal a gyerekekkel, ahogy
ezt Sebi fiam megkívánná...
Az igaz, hogy Sebestyén a kezét is forgatta még egy hónapja, és mindent visszaismételt, most
ezek elmúltak és normálisan igennel nemmel válaszol, megjelentek nála a szerepjátékok, saját
gondolatai, megállapításai vannak. Egyedül a dobálózás, köpködés maradt meg, amit egy hónap
múlva lehet, hogy szintén el is fog hagyni Lakatos Katalin reményei szerint.
A szörnyű az egészben az, hogy most nyár van, az óvodai felvételik lezajlottak, a normál óviból
kivettem már...
Nem tudom mitévő legyek.
(Még annyit hozzátennék, hogy a Tanulási Képességet Vizsgáló Szakbizottság(, igaz nem
csináltatott tesztet a fiammal, mert a Korai Fejlesztő által megállapítottat elfogadta, mondván,
hogy 5 éves korban úgyis kell egy újat csináltatni) megvizsgálta a gyereket neurológussal, orvos
pszichológussal és megkérdőjelezte a spektrumzavarát. Egyszóval, mondta is a doktornő, hogy
leveszi ezt a pecsétet róla. A papírt még nem kaptam meg, de mivel azért kértem a vizsgálatot,
hogy felvegyék a komplex óviba, sőt ehhez az óvoda már a befogadó nyilatkozatot is elküldte a
bizottságnak, az fog állni a papíron, hogy javasolják a komplex óvit.. Gondoltam, hogy ezzel a
kérdőjellel visszamehetnénk a normál óviba, de a javaslat is rajta lesz a papíron.)

Köszönöm, hogy ez irányú aggodalmaimat megoszthattam Önökkel. Hátha van egy javaslatuk,
megnyugtató válaszuk ezzel az üggyel kapcsolatban.
Előre is köszönöm, szeretettel:
Édesanya

Édesanya 2008.06.26. 16:35:45

Bocsásson meg Cseho, hogy a levelemben, amit az e-mail címére küldtem, nem szólítottam meg.
Most találtam csak meg az itteni kommentjét.
Üdv: Édesanya

kismadar 2008.06.30. 23:52:21

Sziasztok!
Az én kisfiam autista.Adobálás nála is előjön,főleg ha fáradt és már nem tud funkcionálisan játszani a játékaival.Úgy látom,ő a hangját szereti.Építő a laminált padlón.Király:-)
Nálunk működik,ha játékot csinálunk a diliből,bár ebből még nem sikerült.

zsákó 2008.07.03. 23:21:34

Az én fam is dobál. A nagylányom kapott ajándékba egy zselés matricát. Azt dobja a falnak és élvezi, hogy rátapad.
A másik érdekessége, hogy csecsemő kora óta zenére szeret elaludni. Közben ringatja magát.

cseho · http://autizmus.blog.hu 2008.07.04. 21:01:01

hú, az építő kocka a laminált padlón idegtépő hang, engem totál kikészít. Általában fél percig bírom és aztán ordítok... :-/

zsákó: gyerekkoromban lehetett kapni ilyen tapadós rákot/pókot, amit, ha az üvegre dobtál akkor odatapadt az üvegre, majd szépen lemászott rajta. Imádtam. Most is szívesen beszereznék egyet, de eddig még nem sikerült ráakadnom, pedig milyen király lenne avval újra játszani :)

lepisma_saccharina · http://lulu.com/spotlight/nordlicht 2008.07.14. 11:07:35

cseho: ha arra a pókizéra ráakadsz, nekem is! Én ugyan még nem láttam ilyet, de jól hangzik. Nekem a műtakony vt hasonló élmény, feldobtam a mennyezetre és vagy lejött, vagy nem :-)

zsákó: Én Vivaldira aludtam el kb. 4 éves koromig :)

Barbara 2008.07.18. 12:34:28

Azt a pokizet regebben a nyugati es a ferenciek tere aluljaroban arultak. De majd megkerdezem egy ismerosomtol aki biztos tudja.
süti beállítások módosítása